Hoe werkt de LABRADOR methode?
LABRADOR legt de nadruk specifiek op het gedrag van de medewerker en het gevoel en de emotie die, zowel de klant als de medewerker, hierbij ervaren. LABRADOR zorgt ervoor dat medewerkers zich bewust zijn van de impact van hun gedrag op de beleving van de klant.
LABRADOR maakt gebruik van veel beeld en 'promotie' materiaal en reclame technieken waardoor LABRADOR letterlijk aanwezig is binnen uw organisatie. Uw medewerkers zien LABRADOR iedere dag in verschillende vormen waardoor ze voortdurend herinnerd worden aan de belangrijkste thema's bij klantcontact. Hierdoor kan de gewenste cultuur- en gedragsverandering ook echt tastbaar worden gemaakt en zal de gewenste gedragsverandering sneller tot stand komen.
Door de LABRADOR methode zal het contact met uw klanten zich blijvend verbeteren.
Mnemotechniek en associatief leervermogen
LABRADOR maakt gebruik van de MNEMOTECHNIEK (ezelsbruggetje); het associatief leervermogen en het impliciete geheugen van medewerkers. Medewerkers onthouden hierdoor niet alleen makkelijker de belangrijkste aandachtspunten voor een goede klacht en contact afhandeling, maar zullen deze ook beter toepassen dan bij traditionele leermethodes.
LABRADOR werkt door in het onderbewuste gevoelsniveau. Hierdoor weten medewerkers op den duur niet alleen hoe het moet, maar zullen ze dat ook zelf aanvoelen. Na enige tijd treedt er een blijvende gedrags- en cultuurverandering op die meetbaar is op concrete punten. In het bijzonder op die punten die gewenste klanttevredenheid kunnen bewerkstelligen.
LABRADOR is modulair van opbouw en kan dus al naar gelang de problematiek en wensen van de organisatie worden ingezet met de eigen beschikbare middelen en tijd. De LABRADOR methode kan desgewenst ook door uw eigen trainers worden geïmplementeerd.
Kwaliteitsverbetering
Door het gebruik van LABRADOR zijn medewerkers beter in staat om:
- inzicht te verkrijgen in hun eigen houding en gedrag en het effect daarvan op klanten (zelfreflectie)
- de klantvraag en -behoefte beter te analyseren waardoor gestructureerd antwoord kan worden gegeven en voldaan kan worden aan de klantwens (efficiëntie)
- begrip en betrokkenheid te tonen aan de klant (empatisch vermogen)
- effectiever en praktischer om te gaan met boze en geïrriteerde klanten en te voorkomen dat klachten verder escaleren (reputatie schade)